Vier verschillende kind-typen
Ieder kind is uniek. Dat weet elke ouder. Het is heel goed mogelijk dat wat bij je ene kind qua opvoeding aansluit, absoluut niet werkt bij je ander kind. Daarom is het belangrijk dat je als ouder of verzorger de opvoeding afstemt op je kind, rekening houdend met je eigen kunnen.
Hoe weet je nu wat het beste bij je kind past? Om dit wat makkelijker te bepalen, werken we met vier constitutie typen. Iedereen bekijkt de wereld vanuit dit contitutie-beeld. Het bepaald hoe het leert, praat, of het rustig of druk is, hoe het zich voelt en uit. Daarom is het belangrijk om te weten welk kind-type je kind is en wat je zelf bent.
De 4 constitutie-beelden of kindbeelden zijn musculair, digestief, respiratoir en cerebraal. Ik zal er hieronder verder op ingaan.
Kijk eens of jij je je kind tussen deze vier constitutie-beelden herkent. Sommige kinderen haal je er zo uit omdat ze helemaal musculair of helemaal respiratoir zijn. Die zijn dan ook het makkelijkst te herkennen. Vaak is het zo dat ze een beetje van het ene en een beetje van het andere constitutie typen hebben. Bijvoorbeeld: een beetje musculair en een beetje cerebraal. Dan is het wat lastiger te ontdekken. Vink de vakjes aan die bij je kind passen, dan zie je vanzelf welk constitutiebeeld het sterkste bij jouw kind naar voren komt. En wat ben je zelf eindelijk?
- Musculaire kind; doet ervaringen op via het lijf en de zintuigen en is verbonden met het element vuur.
De boodschap dat er van een musculair kind gehouden wordt, komt dan ook beter binnen via aanraking dan met woorden. Als musculaire kinderen beter in contact zijn met hun eigen lijf, zullen ze hun grenzen minder hoeven op te zoeken. Massage is een mooi middel om dit te bereiken.
- Digestieve kind, ervaart de wereld door het te zien gebeuren. Verbonden met het element water
Digestieve kinderen hebben veel baat bij duidelijke grenzen. Het digestieve kind wordt veelzijdig als het leert om te gaan met de eenzijdigheid van zichzelf. Het kan gestimuleerd worden om los te laten door middel van massage.
- Respiratoire kind, ervaart de wereld niet echt, het is vluchtig. Verbonden met het element lucht.
Een respiratoir kind mist het werkelijke contact met haar lichaam en heeft moeite zich te verbinden met de wereld om hen heen. Ze worden rustiger en minder vluchtig als ze meer verbinding met zichzelf en de omgeving maken. Op een liefdevolle en zachte manier masseren helpt hier bij.
- Cerebrale kind, ervaart de wereld door het lijden van anderen. Verbonden met het element aarde.
Een cerebraal kind leeft vanuit het hoofd. Via massage kan de spanning, de zwaarte, het lijden uit het hoofd weg gemasseerd worden. Later, als er meer ruimte ontstaat, kan het kind uitgenodigd worden om door een rustige massage meer in het gevoel te zakken en de overtollige spanning via de voeten los te laten. Dan ontstaat er weer harmonie.
De informatie die ik gebruikte om deze blog te schrijven is gebaseerd op het boek "Gevoelige kinderen wat kun je voor ze doen" geschreven door Anne Marie van Bilsen.