Vier kind-typen

Vier verschillende kind-typen  

Ieder kind is uniek. Dat weet elke ouder.  Het is heel goed mogelijk dat wat bij je ene kind qua opvoeding aansluit, absoluut niet werkt bij je ander kind. Daarom is het belangrijk dat je als ouder of verzorger de opvoeding afstemt op je kind, rekening houdend met je eigen kunnen. 

Hoe weet je nu wat het beste bij je kind past? Om dit wat makkelijker te bepalen, werken we met vier constitutie typen. Iedereen bekijkt de wereld vanuit dit contitutie-beeld. Het bepaald hoe het leert, praat, of het rustig of druk is, hoe het zich voelt en uit. Daarom is het belangrijk om te weten welk kind-type je kind is en wat je zelf bent.

De 4 constitutie-beelden of kindbeelden zijn musculair, digestief, respiratoir en cerebraal. Ik zal er hieronder verder op ingaan.

Kijk eens of jij je je kind tussen deze vier constitutie-beelden herkent. Sommige kinderen haal je er zo uit omdat ze helemaal musculair of helemaal respiratoir zijn. Die zijn dan ook het makkelijkst te herkennen. Vaak is het zo dat ze een beetje van het ene en een beetje van het andere constitutie typen hebben. Bijvoorbeeld: een beetje musculair en een beetje cerebraal. Dan is het wat lastiger te ontdekken. Vink de vakjes aan die bij je kind passen, dan zie je vanzelf welk constitutiebeeld het sterkste bij jouw kind naar voren komt. En wat ben je zelf eindelijk?

  • Musculaire kind; doet ervaringen op via het lijf en de zintuigen en is verbonden met het element vuur.
  •  een kind vol passie en vuur
  •  altijd in beweging
  • doet ervaringen via het lijf en de zintuigen en leert door het zelf te doen en ervaren
  • eerst voelen/doen dan luisteren
  • een kind dat zelf wil ondervinden hoe hoog het kan klimmen in de boom en voelen wat het effect is deze hoogte met zijn lijf is
  • niet snel bang zijn om nieuwe dingen uit te proberen
  • een kind dat graag spanning ervaart
  • het zijn gespierde kinderen en kunnen een stevige bouw hebben
  • hebben het snel warm, en hebben warme voeten en handen.
  • een kind dat vergeten te eten en drinken
  • een kind dat van knuffelen en aanraking houdt, maar op eigen initiatief, dit is hun manier van communicatie. 
  • een kind dat temperamentvol is, snel ontvlambaar in boosheid, maar laat het ook snel weer los
  • soms is dit kind moeilijk benaderbaar, ze zorgen voor zichzelf (alles is goed met mij)
  • een kind dat krachttaal gebruikt ("rot op")
  • een kind dat moeite heeft met beperkingen of regels

De boodschap dat er van een musculair kind gehouden wordt, komt dan ook beter binnen via aanraking dan met woorden. Als musculaire kinderen beter in contact zijn met hun eigen lijf, zullen ze hun grenzen minder hoeven op te zoeken. Massage is een mooi  middel om dit te bereiken.

  • Digestieve kind, ervaart de wereld door het te zien gebeuren. Verbonden met  het element water
  • dit kind kan naar een activiteit te kijken, en deze zó meevoelen, dat hij het in zijn ervaring zelf beleefd en gevoeld heeft
  • ervaart de wereld door te zien gebeuren en hoeft het niet zelf gedaan te hebben
  • dit kind leert van herhaling
  • een kind met bepaalde gewoontes, wat hierdoor wat eenzijdig over kan komen
  • een kind dat het moeilijk vind om afstand te doen van spullen
  • een over het algemeen heel rustig, bijna traag kind
  • een kind dat langzaam boos wordt, de boosheid wordt opgebouwd en het kost tijd om deze weer los te laten
  • een kind dat erg vasthoudend is en zeurderig kan zijn
  • een kind dat van eten houdt, wat mollig en zacht is
  • geniet van lekker warm bij de verwarming met een dekentje te zitten
  • een kind dat weinig praat en discussies en confrontaties uit de weg gaat (dit kost energie)
  • een kind dat niet super sociaal is
  • een ijverig en perfectionistisch kind dat het graag goed wil doen

Digestieve kinderen hebben veel baat bij duidelijke grenzen. Het digestieve kind wordt veelzijdig als het leert om te gaan met de eenzijdigheid van zichzelf. Het kan gestimuleerd worden om los te laten door middel van massage.

  • Respiratoire kind, ervaart de wereld niet echt, het is vluchtig. Verbonden met het element lucht.
  • dit kind lijkt te fladderen, en dartelen, de voeten lijken de aarde niet te raken
  • erg bewegelijk
  • een makkelijk en vrolijk kind
  • fijn gebouwd, met een dun lijfje dat zacht aan voelt
  • een kind met een gelijkmatig gezicht en krullend haar
  • een kind dat snel, onsamenhangend en vol met emoties spreekt met een wat hogere stem
  • een kind dat hoog in de ademhaling zit
  • heel veel vriendjes heeft, maar zich niet echt bind aan één kind
  • een kind dat totaal kan vergeten naar het toilet te gaan of te eten
  • een kind dat het niet altijd prettig ervaart aangeraakt te worden (dit is namelijk een vorm van verbinding maken)

Een respiratoir kind mist het werkelijke contact met haar lichaam en heeft moeite zich te verbinden met de wereld om hen heen. Ze worden rustiger en minder vluchtig als ze meer verbinding met zichzelf en de omgeving maken. Op een liefdevolle en zachte manier masseren helpt hier bij.

  • Cerebrale kind, ervaart de wereld door het lijden van anderen. Verbonden met het element aarde.
  • een kind dat alles heel diep beleefd en erg veel nadenkt
  • een kind dat het lijden van anderen zien, ze voelen verbondenheid met het lijden
  • hecht heel veel waarde aan de waarheid en kan boos en verongelijkt zijn als iets niet eerlijk is in hun ogen
  • tengere kinderen met wat afhangende schouders
  • een kind met koude handen en voeten
  • het hoofd lijkt wat zwaar voor het lichaam
  • een heel bedachtzaam kind
  • hecht heel veel waarde aan de waarheid
  • een kind dat het moeilijk vind in het hier en nu te leven
  • een kind dat erg van structuur houdt en geeft om levenskwaliteit

Een cerebraal kind leeft vanuit het hoofd. Via massage kan de spanning, de zwaarte, het lijden uit het hoofd weg gemasseerd worden. Later, als er meer ruimte ontstaat, kan het kind uitgenodigd worden om door een rustige massage meer in het gevoel te zakken en de overtollige spanning via de voeten los te laten. Dan ontstaat er weer harmonie.

De informatie die ik gebruikte om deze blog te schrijven is gebaseerd op het boek "Gevoelige kinderen wat kun je voor ze doen" geschreven door Anne Marie van Bilsen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *